2008-04-18 Ledigfredag.

God morgon!

Nån som har ett bra förslag till varför jag inte kommer ur sängen på morgonen?
Huvudet vaknar verkligen inte när kroppen gör det. Problematiskt. Klarblå himmel ute - jag vill gå ut!!! Kan det va en bidragande orsak till att jag har haft fobi för mina skolböcker sista tiden? Inte likt mig att inte ta mig igenom litteraturen - förra kursen höll jag mig i fas (i princip) hela tiden. Det var då det... ;) Nåja. Det ska ännu kunna ordna upp sig, men jag märker klar skillnad. Ellie, en av mina godingar i klassen, tyckte nog inte att det var så farligt."Njut av våren!", typ. Det gör jag! Verkligen! Har promenerat till skolan varje dag den här veckan, det är riktigt lyxigt att gå genom Slottsskogen med musik i öronen, se på världen och varva upp inför föreläsningarna.

Ska fixa en stor balja kaffe nu, sätta mig å läsa ännu lite till om arbetsmarknad och jämställdhet - återkommer i det ämnet. På tal om skola pratar vi just nu om bl.a. makt, politisk och medial. Otroligt intressant lär det kunna bli, ännu är det bara på intronivå. Fokus har hittills legat på om de sjunkande siffrorna i val och partitillhörighet kan ha att göra med en känsla av vanmakt? Jag köper det till viss del - framför allt när man pratar om valet till Europaparlamentet. Lite för dålig information om det hela till medelsvensson? Eller är det jag som helt enkelt inte hållit mig uppdaterad som jag borde?

Köper dock inte konceptet med vanmakt rakt av - jag tror att människor överlag vet om att de har makt. Men den ser annorlunda ut idag. Vi påverkar väl mer i sakfrågor. Köpa ekologisk mjöl eller bananer som odlats utan bekämpningsmedel så man kan äta dom med gott samvete, utan att nån stackars plantagearbetare dött i cancer... Nu ska jag inte påstå att jag köper eko/Fair Trade-varor nästan nån gång faktiskt. Med studiemedel känner jag inte att det riktigt fungerar, eller är det bara en dålig undanflykt?

Hur som helst - just att man påverkar i sakfrågor, mer än genom att tillhöra ett parti och måste köpa hela paketet. Kan det inte ligga nåt i det? Vi pratade lite om det igår, på väg från skolan i solen.

En låttext, ännu en gång! Den e nog bäst om man lyssnar på den, vet inte om den finns att höra på lokeloke.se kanske? Har sin poäng den här låten =)

Kram kram!!

"Avslöjad" --- Loke

Himlen spottade föraktfullt på vårt käcka Göteborg.
När vagnen tjöt och stannade till vid Kortedala Torg.
Det var dyngsura miner och utbrända rutiner
och i nakna träd sjöng vinden: ?Det blir aldrig mera vår?

Och måsarna de sket och skrek som bara måsar kan
och några förortskids sprang runt och kastade slaskboll på varann.
Komplett förlorad must, utspilld mjölk och tappad must
där jag stod lysrörs ful och spritfet i en komvux-korridor.

Jag var försenad första dagen till en dummie-datakurs
efter en överhoppad frukost och en överhoppad dusch.
Jag ville slänga mig i väggen, ville vända mig och gå
men så bet jag mig i tungan och klev på.

Vi blev placerade i rader bakom varsin monitor.
Och någon lustigkurre frågade om vi fick surfa porr.
Jag satt tuggandes på musen och tittade ut på funkis-
husen med en dödsdömds förtappade min.

Men plötsligt där jag satt i mina självömkande kval
så knackade det på dörren till vår beige datasal.
Det gick en blixt genom min kropp när dörren rycktes opp.
Där stod hon leende i dörren och sa: ?Hej. Jag är Jasmine.?

Jag kraschade som ett JAS-plan, jag darrade som ett vrak.
Jag satt som hypnotiserad yr och matt.
För hennes ögon lyste svartare än oljan i Irak.
Hon var som hämtad ifrån tusen och en natt.

Men sen vaknade jag ur drömmen och jag insåg
vem jag var när jag upptäckte
den rosenröda slöja som hon bar.

Det var islamitisk disciplin som var rutin för min Jasmine
och jag var svennen ibland svennarna tyvärr.
 För kvinnor som Jasmine vill ha en annan typ av män.
Män med breda axlar, guldhalsband födda i Syrien.
De ska va gyllene i hyn, ha en klassisk kvinnosyn och
äga BMW och pitbull-terrier. Hon hade säkert blivit
bortlovad när hon var elva år till någon pizzakung med
skinnkavaj och bakåtvaxat hår. Och om hon följde
hjärtat och trotsade lag och sed då skulle hon stenas
på ett torg i Angered.

Så där satt jag sen på svennars vis och åtrådde i smyg.
Där satt hon oberörd och saboterade mitt betyg.
Som sänd från Al-Qaida såg hon till att jag fick lida för
min otro mot Mohammed och Allah.

Men det hände något märkligt på terminens sista dag.
I klassrummet fanns ingen mera än Jasmine och jag.
Det gick nå:n darrande minut och det var knappt jag
härda ut men plötsligt kom hon fram till mig och sa:
?Jag vet jag inte borde men jag frågar dig ändå för jag ska
flytta upp till Stockholm och gå på KTH.
Och det är väl ingen chans men har du lust att gå nånstans??

Jag satt som slagen utav blixten stel och stum.
Och hon fortsatte: ?Jag vet. Jag har inget sagt men
under hela kursen har jag velat haft kontakt.
Och det låter säkert trist men jag har trott du var rasist.?

Och jag tror aldrig jag har känt mig nå:t så överjävla dum.

Snart stod vi lyckliga och fria ifrån Luther och Sharia
på en vagnhållplats och tittade på varann.
Och över Vasastan och över fjärran Teheran där
hängde samma gamla halvmåne och brann.
Och bredvid den sken samma stjärna som sjöng för
Betlehem när jag frågade Jasmine om jag fick följa henne hem.

Den av dimma vävda slöja som jag burit till helt nyss
den löstes upp vid en vaniljsmakande kyss.
Sen blev det uppehållsväder i vårt käcka Göteborg och av
radion blev jag uppmanad: ?Känn ingen sorg!?

Det var återigen rutin men med en doft utav Jasmine
och lite nya perspektiv på vad jag är.
Och i nakna träd sjöng vinden för mig:
?Snart är våren här!?

Kommentarer
Postat av: Ferhat

Verkar som att du har sovit bra inatt ;)

Hur mår du annars?

Postat av: Ferhat

SVAR: Ja, det e bra med mig :D

2008-04-19 @ 22:09:58
URL: http://ferhat.blogg.se/
Postat av: Ferhat

SVAR: Kommer faktiskt inte ihåg men din blogg är faktiskt kul o läsa ;)

2008-04-20 @ 11:57:47
URL: http://ferhat.blogg.se/
Postat av: Ferhat

SVAR: hehe tack :P hur mår du annars? :D

2008-04-20 @ 17:53:15
URL: http://ferhat.blogg.se/
Postat av: vivan

Ett tips är att lägga sig tidigt...10-11 h sömn..
tråkigt..fin blogg och du vad fint du skriver ,,men lite för mycket...kramiz

2008-04-20 @ 21:47:12
URL: http://vwellermo.blogg.se
Postat av: vivan

Hej igen!jag halkade nog in när jag kommenterade någon som du oxå gjorde....eller så fanns du på portalen...hoppas du inte tog illa upp...du skriver bra,,,men långt...och det är bra för dig..kramiz

2008-04-21 @ 08:39:05
URL: http://vwellermo.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback