2008-10-28 Lära.

Jajemän det här är också en form av tentaplugg. Kallas nog... mental förberedelse? =) Gick upp vid sju, käkade frukost. Läste lite ur Starkes avhandling - nåt poäng kanske jag kan lyckas erövra på hennes fråga även om jag inte läst de andra av "hennes" böcker faktiskt...

Ska snart ta mig ner till bibblan på torget och gå igenom sammanfattningar och föreläsningar, det är planen för dagen! Ska försöka att Inte komma hem till lägenheten och SLAPPA före iaf klockan fem... Har ätit en väldigt tidig lunch för att jag ska kunna sätta igång där nere direkt. Får pausa med frukt och kanske kaffe på konditoriet som ligger bredvid? Mm, det tror jag på!! =)

Fick brev i lådan idag, från Universitetet. Dags att välja valbara kurser till vårterminen och även en till hösten -09. Så spännande!! I grupp 1 kan man välja på: Barn och Familj, Ungdomstiden - identitet och livsvillkor, och Fysiskt funktionshinder och långtidsjukdom. Det blir Ungdomstiden där, känner jag spontant.

I grupp 2 kan man välja mellan Alkohol- och narkotikamissbruk, Åldrandet och de äldres livsvillkor, Kriminalitet och prevention. Där blir valet något lurigare - alkohol- och framför allt narkotikamissbruk är spännande. Men jag kommer troligen välja Kriminalitetskursen - just preventionen är SÅ spännande och kan länka till Polisarbete - som jag ju varit inne på flera omgångar...

Grupp 3: Utagerande och utsatta män, Kvinnor i utsatta Livssituationer, Psykisk ohälsa och livsvillkor.
Den här är svååår!! Psykisk ohälsa är ju grymt intressant. Psykiatri är nåt jag tycker verkar spännande att jobba inom. Men, det är å andra sidan utagerande och utsatta män med - och det kan ju Helt klart höra ihop med preventivt arbete inom kriminalitet... Kvinnors utsatta livssituationer är självklart också intressant men de andra två ämnena talar mer till mig.

Sen har vi fyra kurser att välja på till hösten. Där är valet inte lika lätt - kanske för att jag inte känner mig så Sugen på kurserna i sig, i alla fall inte ännu. Fattigdom och försörjningsfrågor, Migration och etnisk mångfald, Boendemiljö och livskvalitet, Utvecklingsstörning - livsvillkor och sociala sammanhang. Lurigt, eller hur? Får nog passa på den ett tag.

Ska ännu läsa in mig på vad kursernas mål och innehåll är, innan jag kryssar i, såklart  =) Faktum är ju att det beror lite på vilka föreläsare också, som har varje kurs . . . Finns ju framför allt kanske En kvinna jag inte vill behöva ha som föreläsare i VECKOR.. ;)

*andas*
Har kommit fram till att Andas är positivt mot tentaångest. Håller den på halster så! Sen är det Helt klart lugnande att jag fått 8,5 av 9 poäng på våra inlämningsuppgifter. Man behöver bara 5 för att få godkänt, men Ändå! Det säger ju att jag har förutsättningarna för att klara salstentan. Vill jag tro..!

Puss å kram.

Kommentarer
Postat av: Bloggaren Herself

Låter spännande det där, med alla kursval.

Jag förstår om det blir svårt att välja.

ALLT verkar faktiskt INTRESSANT!

Lycka till!

Kramis La AskBlondie igen ;)

2008-10-28 @ 11:38:05
Postat av: Jennie

Tentaångest är gräsligt! När är det dax? Sitter själv å svettas över examensarbeten i långa rader. Känns som om det aldrig tar slut! Andas??! Överreklamerat! Sånt har jag inte tid med förens jag har tagit examen. Lär välan va lätt blå i ansiktet nästa torsdag...



Svårt att välja bland kurserna förstår jag. Ta det som är mest i linje med det du vill pyssla med närmast examen. Sen spelar det ingen roll, går alltid att läsa på halvfart när du börjat jobba.

Puuuz

2008-10-28 @ 11:46:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback