2009-08-28 Fredagsmys.

Idag är det fredagsmys och har så varit sen uppstigning! Fast, för Thomas är dagen mer av förkyld-jobba-hemifrån-karaktär. Själv har jag mest suttit vid datorn, myst med Melker och lyssnat på Winnerbäck. Jag har varit lite dagen-efter idag, efter 5-kampen på Liseberg igår (eller snarare av tillhörande öl!). OTROLIGT KUL!

Fattar inte varför jag inte har testat det förut! Nästa år ska vi köpa årskort när den där parken slår upp dörrarna, sen kan man ju kila dit och bara leka lite då och då! =)

Ikväll blir det  snabbgravad lax till middag. Otroligt god middag - väl värt att testa hemma om ni gillar lax och lime - enkla, rena smaker.

Till fyra pers:

4 portionsbitar lax, knappt tinade (det är viktigt att laxen har varit fryst när den ska gravas)
2 limefrukter, en del av det finrivna skalet och saften av båda
Ganska bra med salt
Eventuellt lite socker

Skär laxen i tunna skivor och kanske även i strimlor. Salta och fixa limefrukterna under tiden. Häll över limejuicen på fisken och rör ner skalet också, blanda om försiktigt. Låt sedan stå i kylen i 15-30 minuter - så fort går det! Under tiden kan man fixa en enkel sallad på ruccola, mangold och bladspenat till exempel, lägga på tallrik och på salladen lägga en eller två rostade brödbitar. Fördela laxen på brödet och klicka ut aioli på tallriken...

Jag blev stum när jag åt det här i Hbg förra helgen och det är sällan mat har den effekten på mig, även om jag kan jubla lite då och då. Det här tog priset. Vill äta det varje dag!

Regnar mot fönstret. Jag gillar det, fast jag tycker det kan sluta just när jag ska gå till affären sen?

Puss!

Kommentarer
Postat av: Anonym

he ja visst e det sköj med femkamp.......man kan ju tävla på lite olika sätt o i olika konsalationer....men det är sköj med lite öl o sånt emellan.........undrar om man kan göra det på julen oxå............iallfall lät laxen så himla god....hmm blir sugen på att testa någon dag....kram

2009-08-28 @ 18:48:08
Postat av: sissi

he ja visst e det sköj med femkamp.......man kan ju tävla på lite olika sätt o i olika konsalationer....men det är sköj med lite öl o sånt emellan.........undrar om man kan göra det på julen oxå............iallfall lät laxen så himla god....hmm blir sugen på att testa någon dag....kram


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback