2009-12-07 Julgodis.

Goddagens!

Måndag igen och idag är det hemmastudier skrivet med stora bokstäver i kalendern. Jag minns knappt sist jag öppnade en kursbok och om 8 dagar får vi ut vår hemtenta. Eftersom kursen vi läser är på 22,5 hp så kommer tentan vara massiv. Nu börjar det köra ihop sig i läs-nerverna.

Men i helgen låtsades jag inte om det alls!

Igår hängde vi nästan hela dagen hos Malin och Cilla! Tillsammans bakade vi julgodis, både knäck, fudge, kola och en tryffel. Jätteroligt att vara några stycken och göra flera sorter som man kan dela på, när man har små hushåll på två.




Ni måste få receptet på en chokladfudge vi fixade. Smakar som glasyren på en god chokladtårta fast i fast form, behöver jag säga mer?

TT:s chokladfudge

1,5 dl kakao
500 g socker
2 msk sirap
2 dl grädde
1 nypa salt

Rör ihop detta och koka upp. Låt sedan stå och puttra i
ca 35 minuter utan att röra om mer än väldigt sällan.
När kulprovet ger dig en mjuk kula är smeten redo för nästa steg!

Då häller du över smeten i en bunke, tillsätter 1 msk vaniljsocker
och vispar ner 4 msk smör/margarin. Vispa tills smeten blir tjock.

(Förslag: häll i nån tesked av kryddan Cacao & Chili, tror den är
från Santa Maria och den blir riktigt bra i chokladgrejer!!!)


Häll sen ut smeten på ett bakplåtspapper, i en form på 13x16 cm.

Låt svalna, skär i bitar och slå in i papper eller plats.

För jävla god.

Kommentarer
Postat av: sissi

ser ju ljuvligt gött ut........mums...själv så gjorde vi ett pepparkakshus i lördags...det blev väl okej.......men jösses att socker kan bli så varmt.........nästa gång blir det klister till nonstopen så barnen kan va med.......hehe

Postat av: sarara

Oj det måste jag prova, det lät jääääkla gott :)

2009-12-08 @ 22:28:22
URL: http://aras.webbop.fi/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback