2009-03-14 Niclas.



Det här får mig att undra om jag verkligen vill träffa mannen som dödade min bror. Är det ångerfullt att fortsätta missbruka? Kanske. Jag vet inte. Vet inte hur pass mycket hjälpinsatser man får när man sitter på tunga anstalter som Tidaholm får räknas till.

I samma tidningar som den här artikeln fanns med igår, fanns en intervju med min pappa också. Infogar texten och en bild här.



"Skärpta straff är som att medicinera i stället för att arbeta förebyggande med satsningar på barnen. Det anser Gunnar Öberg, vars son Niclas knivmördades på Gråbo för snart 12 år sedan.

Regeringen har föreslagit skärpta straff för grova våldsbrott. När Gunnar Öberg nyligen läste om förslaget tänkte han att politikerna därigenom väljer den lättaste vägen. Att förlänga straffen tycker han är ett spel för gallerierna, som att ge medicin i stället för att arbeta mot orsakerna till att våldsbrotten begås. - Satsa på barnens uppväxt och ungdomarnas syn på våld och droger i stället för att spara in, en högre straffsats hindrar inte att brotten begås, anser Gunnar Öberg som vill se ett mjukare samhälle med färre ensamma människor.

Mot droger
Han har själv ägnat flera år, efter mordet på då 25-åriga Niclas, till den fond han inrättade mot våld och droger. Han har också föreläst för närmare 4 000 ungdomar på öns högstadier, och deras föräldrar. Han säger sig inte ha färdiga svar på hur det förebyggande arbetet ska bedrivas, men han är övertygad om att alkohol och droger finns inblandade i de flesta våldsbrotten. - Jag har sett många elever som inte har föräldrar som bryr sig. Men varje individ måste få bli sedd och mötas av vanlig omtänksamhet. Det blir värre ju mer politikerna bantar i stället för att satsa extra resurser ända från dagis. Fler vuxna kamratstödjare är en sak som behövs, menar Gunnar Öberg.

Skärpt knivlag
Anhöriga till Lars Vejdeland, som knivdödades på Gråbo på nyårsafton, vill nu kämpa för att knivlagen skall skärpas. Men Gunnar Öberg tror inte heller att det får någon större effekt så länge polisen inte kontrollerar fler. Men han säger sig förstå reaktionen från de anhöriga, och han tror att de skulle kunna ha utbyte av att träffas och prata. - Det tog många år innan jag började sörja Niclas. Efter fem-sex år föll jag igenom och sorgen hann ikapp mig. Det var som om jag hade hållit det ifrån mig genom att engagera mig, säger Gunnar Öberg, som nu har lagt både skolturnerandet och fonden åt sidan.

Inte hatisk
Han känner sig inte längre hatisk mot mannen som dödade hans son. De första åren efter mordet var tunga, och bekanta kunde ta omvägar på stan för att de inte visste hur de skulle bemöta honom. - Oavsett straff så får vi anhöriga aldrig tillbaka offret. Det finns bara förlorare, även gärningsmannen och hans anhöriga som får det svårt, menar Gunnar Öberg. Den då 32-årige man som knivmördade Niclas har nu ansökt om att få sitt livstidsstraff tidsbegränsat. Gunnar Öberg tror nu att han skulle må bra av att träffa den skyldige. De båda har skrivit till varandra och gärningsmannen har varit ångerfull. Gunnar Öberg menar att det kanske skulle vara bättre om gärningsmannen kom ut och kunde vara social med sin son. - Jag har inga hämndkänslor, det gör inget om han kommer ut, bara han är fri från narkotika och inte farlig för andra, säger Gunnar Öberg.

Kajsa Sundberg"

Jag tycker om att läsa det här, att det är min pappa som står för de här tankarna. Tror familjen står för det allihop. Blir lite stolt, och varm i hjärtat.

Kram.

(tack för era fina kommentarer, omtänksamt, dom värmer)

Kommentarer
Postat av: Karin

inte mkt o säga....jag blir oxå stolt över din pappa=)

Kram på er

2009-03-14 @ 17:20:01
Postat av: f

Jag förstår nu hur du har blivit en så klok och fin medmänniska. Hoppas du och grynet har en jättefin helg! Krama henne från mig. Jag jobbar och sliter. Kram

2009-03-14 @ 17:56:05
Postat av: Terese

Oj, blir helt tårögd här faktiskt...

Vet inte vad jag ska säga mer.

Vilken kraft att kunna....nää har inga ord som blir rätt..

2009-03-14 @ 18:03:29
Postat av: Terese

kärlek till er i familjen Öberg från mig

2009-03-14 @ 19:06:05
Postat av: Terese

Måste bara förtydliga att det inte är jag som skrivit det andra inlägget är någon annan Terese. Första är mitt. Puss Terese K

2009-03-15 @ 12:40:34
Postat av: Bloggaren Herself

Oj, svårt att förstå hur man verkligen kan ta sig igenom något sådant här och komma ut på andra sidan. Ni är starka "som faaan " allihopen i familjen. Kram Madde

2009-03-15 @ 19:12:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback