2009-11-11 Äppelchutney och vecka 27.

God morgon!

Sitter och lyssnar på ÖIS-låtar till mitt kaffe, sökte sen på Örgryte i Spotify och hittade då "Örgryte Kammar- och Kyrkokör, Carnegie Jazz Band". Det svänger ;) En del jazz funkar faktiskt för mig numera har jag insett efter några motsträviga försök!

Dagens vikt: 80,3 kg
Förändring: - 6 hg
Totalt sen start: - 6,4 kg

Yes :) Har hittat tillbaka till ett mer nyanserat ätande och det är jag glad att jag lyckats med, har verkligen jobbat med motivationen. Klapp på axeln för det!

Träningen i veckan:
1 pass thaiboxning, igår! SÅ ROLIGT! Var nervös före, eftersom jag inte tränat på ett par veckor men det var ROLIGT och fungerade bra :) :) :) : ) :)

---

Recept på äppelchutney

Igår kokade jag egen chutney på äpplen jag fick från Veronica och Andreas - den blev jättegod och var enkel att göra! Verkligen nåt jag rekommenderar som variation till den sliskiga mango-chutney som i alla fall brukar hamna i vårt kylskåp! Bilden lånar jag från http://vitblomma.blogspot.com



Ingredienser:

1 kg äpplen - skala och kärna ur, grovhackade
1 gul lök, finhackad
3 msk riven ingefära
4 krossade vitlöksklyftor
4 dl rörsocker
1/2 dl honung
1/2 dl äppelcidervinäger
1 röd chili utan frön alt. en halv m fröna kvar
1 tsk salt
1 tsk bruna senapsfrön
3 kanelstänger
1-2 tsk curry


Låt allting sjuda ihop i en stor gryta omkring 60 minuter.
Rör ibland ordentligt ifrån botten.

Häll chutney på torra och ugns-värmda burkar. Ställ svalt!
Ska tydligen hålla rätt länge och är galet gott till indiskt, jag har redan testat :)

Kommentarer
Postat av: sissi

heja bra kämpat......chutneyn låter ju riktigt smarrig....har inte ens tänkt på att man skulle kunna göra egen..........får nog testa en dag....grattis till viktnedgången och motivationen.........kram

Postat av: Terese

Åh va fin hon är var fridas kommentar när hon såg din bloggbild :):):) Vi vill ha din äppelchutney NU!!! Ser så god ut.

Puss puss

2009-11-11 @ 17:03:35
Postat av: Terese

Åh va fin hon är var fridas kommentar när hon såg din bloggbild :):):) Vi vill ha din äppelchutney NU!!! Ser så god ut.

Puss puss

2009-11-11 @ 17:03:47
Postat av: Jennie

Både fysikt aktiv och huslig - är som ljuv musik i en distriktsköterskas öra!!

PoK

2009-11-12 @ 09:17:09
Postat av: ida

Hej min vän! hoppas du mår bra! har lite smått börjat jobba igen. Gjorde du de inlagda vitlökarna det ryktades om i inlägget under? nyfiken på recept massa kramar!

2009-11-12 @ 09:48:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback