2009-10-18 Äppelkaka.

Här får ni receptet på min nya favoritäppelkaka - Toves Knäckiga Äppelkaka :)



Ingredienser

4-5 äpplen
kanel och socker

150 g smör
2 ägg
3 dl socker
rivet skal från 1 citron

4 dl mjöl
2 tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver


Skala och kärna ur äpplena och skiva dom.
Rör sedan försiktigt ner socker och kanel i skålen.
Låt marinera medan du gör resten av kakan.

Smält smöret och vispa ihop det med ägg, socker och citronskal.
Blanda försiktigt ner mjöl, vaniljsocker och bakpulver.

Smöra och bröa en fin form.
Häll ner smeten i formen och stick sedan ner äppelskivorna.
Strö socker över hela pajen.

In i nedre delen av ugnen på 175 grader i ca 45 minuter.
Ät ljummen tillsammans med vispgrädde, ha gärna i lite, lite vaniljsocker i den.

SJUKT GOD!!!

Kommentarer
Postat av: Bloggaren Herself

Ser och läses som en supermumsig paj!

Jag får be min bakassistent Joar att hjälpa mig göra en så´n där när han kommer. :)

Kramis

Postat av: Ulrika

Tack!

va bra att du är nöjd med kursen, hoppas du tycker att du har utvecklats och funnit nya infalls/synvinklar.



Vi är nog ganska lika du och jag, om du är en trogen läsare av min blogg har du redan sett att även jag kämpat mycket med vikten. Jag gick ner 25-30 kilo i början av 2000 talet, men nu ligger jag mitt emellan i vikt och känner mig hyfsat tillfreds med det. Det var en resa på alla sätt och vis, speciellt omgivningens nya syn på en var ganska skrämmande.



2009-10-18 @ 21:17:42
Postat av: filippa

Muuuuums!

2009-10-19 @ 19:19:58
URL: http://samboblogga.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback