2010-04-28 ÅÅH.

VILKA GODA BULLAR JAG HAR BAKAT!

Herrejistanses, I tell you!


På den här bloggen
http://paindemartin.blogspot.com/ finns receptet till de här goda skapelserna, som jag väldigt gärna hade gett er en bildserie på skapandet av men eftersom blogg.se/min telefon inte Vill det, så får ni kolla på hans bilder. Dom är väldigt vackra så det slår med största sannolikhet min skruttiga mobilkamera oavsett :)

Orkar ni inte surfa dit för receptet kan ni få det här (en smula korrigerat när det kommer till fyllningen, för jag hade inte allt hemma och var sugen på en annan variant).


Gör först en fördeg som du arbetar ihop ordentligt och låter vila i cirka en timme. Fördegen består av:

250 g vatten
250 g mjölk
50 g jäst
500 g mjöl

Tanken är att degen/smeten ska bubbla upp ordentligt. Man kan använda både kallt och ljummet vatten, jag var skeptisk men det bubblade på rätt bra :)

Sen blandar du ner detta:

500 g vetemjöl
8 g salt
12 g kardemumma (egenmortlad)
200 g smör (kallt, skuret i tunna skivor)
200 g socker

och jobbar till du får en riktigt, riktigt trådig och bastant deg. Eller så har du i mer mjöl. Jag gjorde inget av det och fick alltså mer en smet än en deg att "baka" ut (läs: platta ut med en smula irritation över att jag aldrig lär mig knåda tillräckligt länge). Jäs degen.

Sen säger Martin att man ska dela degen i tre delar och bre på fyllningen. Min fyllning idag var kanoners. Här:

200 g rumsvarmt smör
200 g strösocker
20 g kanel
1 dl syltade apelsinskal

Rulla ihop eller gör snurror, vilket du nu kan. Mina blev verkligen fula men det gick ner det med :)

GOOOOTT. Blev sådär knäckigt och apelsinigt och mormorsbulligt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback