2010-08-12 Att unna sig.

Klipper och klistrar, här får ni en krönika av nån som bloggar på Friskis&Svettis hemsida, Anna. Tänkvärt.

"Att unna mig njutningar tror jag inte längre på. Det ligger för mycket dåligt samvete i unnandet och jag hatar att ha dåligt samvete. Därför har jag vant mig av med det. Det är rätt enkelt faktiskt. I dag frågar jag mig bara ”vill jag göra detta eller vill jag inte?

Att unna mig låter som ett misslyckande. Det goda livet är jag inte värd, inte förrän jag har jobbat grymt hårt, tränat maniskt och fått diplom som Supermorsa. Men så orkar ju ingen ha det. Det är då unnandet startar.

Man unnar sig lite ledighet, en bulle till kaffet, ett glas vin. Man unnar sig en chokladbit, några timmar på stan och nya kläder. Ofta försvaras unnandet av ”det här är jag värd”. Som om ingen annan skulle tycka det.

Ur unnarfällan
Jag har också varit en unnare, som har räddat mig ur unnarfällan. I dag unnar jag mig ingenting. Jag bara tar. Bara gör. Känner jag för att vara ledig, försöker jag se till att bli det. Är jag hungrig, äter jag. Är jag sötsugen, snaskar jag. Är jag lat, latar jag mig. Är jag träningssugen, tränar jag. Är jag inte träningssugen, låter jag bli.

Allt godkänt
En av de största vinsterna med att ha lämnat unnarlivet bakom mig är att jag känner tydligare vad jag innerst inne vill. När jag unnade mig gjorde jag ofta något jag inte riktigt godkände. Nu när allt är tillåtit är unnandet så avdramatiserat att det inte är något unnande längre. Det är bara saker jag gör för att jag gillar det.

Mera kvantitetstid
Att unna sig kvalitetstid med barnen efter hårt arbete är nog det värsta unnandet jag kan tänka mig. Att jag ska leda mina barn utifrån mina förutsättningar så att de måste anpassa sig efter vad jag anser är kvalitet leder ofta till konflikter. Jag har ännu aldrig träffat ett barn som unnar sig saker eller vill ha kvalitetstid med sina föräldrar. Det är sunt och det är naturligt. När jag är i kvantitetstiden tillsammans med mina barn kommer de själva med sköna idéer vad de vill att vi ska göra en regnig eller en solig sommardag. Det är då barnen kommer med förslag på äventyr, utflykter och bus som ofta ligger närmare deras värld. En värld full av fantasier, utmaningar och skratt.

Ta allt
Från och med nu är det tillåtet att inte unna sig något alls. Det har jag bestämt. När du inte unnar dig något, utan bara gör sådant du vill och trivs med, då slipper du en massa malande av negativa och kritiska tankar mot dig själv och andra. Det kommer förhoppningsvis att lämna plats för lite skönare idéer om hur du vill leva. Skönt liv är inget du ska unna dig. Ta allt du kan!"

Kommentarer
Postat av: sara

Den va ju jättebra! Sluta med unnandet o bara ta! Helt rätt egentligen!!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback