2010-01-28 Isberg.

Idag när jag var på väg från ön över till fastlandet stod jag och
turistade mej med kameran, både fotade och filmade (ska lägga
upp i sinom tid, hur fint som helst med vintrig skärgård).

När jag kollade på isblocken undrade jag hur det kommer sig att isberg
är bredare under ytan än över den? Det är lite skumt. Varför är inte små
isblock modell dom jag sett idag exempelvis också större under ytan,
även om dom är små och det kanske bara är LITE större?

Det här måste jag kolla upp.
Kolla här: är det inte så det suger till i magen?

Fatta vad mäktigt det är!!!


(lånad bild, tack google)

Jag har en dröm om att dyka vid isberg.
Men eftersom det är askallt kan det komma att dröja.
Ungefär lika länge som jag har förståndet kvar i knoppen
(eller det tråkiga förnuftet).

Två minuter senare: jag har nu läst på Wikipedia (dom vet allt).

Isberg består alltså av sötvatten och pga. sötvattnets lägre
densitet finns nio tiondelar av ett isberg under vattenytan.
Känns igen från typ låg/mellanstadie men behövde
uppenbarligen fräsha upp den kunskapen..!

Men säger det egentligen något om varför isberg är bredare
under ytan? För även om 90 procent av dom sjunker ner under
ytan så borde det väl lika gärna kunna vara en avlång variant av
issamling? Well. Det får jag väl leva med att inte veta, ett tag till.
Eller är det nån av er som vet?


Kommentarer
Postat av: Bloggaren Herself

Skithäftig bild!

Till och med jag, som aldrig skulle sätta på mig dykarutrustning och ens dyka HÄR, skulle kunna tänka mig att DYKA där.

Såvida jag slipper isbjörnar och valar förstås ;D

KRAMIS

Postat av: Terese

Cool bild, jag håller med de vet värkligen allt!! snart behövs inga kunskapsböcker!!

2010-01-29 @ 15:31:38
Postat av: sissi

Hej...härligt med dyk....det där med isberg låter spännande men lite komplicerat för en fredagstrött hjärna...trivs kanon med praktiken och ser fram emot att ses på fredag kramisar

2010-01-29 @ 20:42:01
URL: http://sissitack.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback