2010-03-14 Frön.

Vårkänslorna börjar komma och det doftar smält snö utomhus! Idag hade vi 37 grader (i solen) på balkongen, wow :) När världen börjar visa sig från den här sidan vill jag väldigt gärna bo i hus. Då skulle jag gå loss med en sekatör i ena näven och en kaffetermos i andra, flera timmar i sträck och njuta av att vara ute med ett mission!

Eftersom det ännu är minus i snitt utomhus är det inte stor idé att göra nåt på balkongen. Har täckt över mina stackars plantor (som förmodligen redan är döda, men jag vill ge dom lite hopp om livet) för att de inte ska luras igång för att solen skiner på dom. Tills dess att frosten drar norrut får jag drömma om balkongdagar och plantera om växterna inomhus







Igår var vi på A Heresford Beefstouw och käkade middag. De har ett kött som kallas för "kobe", har man svårt för köttindustrin ska man nog sluta läsa ungefär Nu...

Nötdjuren av den här rasen (Wagyu) får käka vanligt gräs, humle och - dricka öl. Korna föds upp i en stressfri miljö (det är ju ändå det positiva i den här ekvationen!). Det sägs att dom även masserar korna, vilket man ju kan tycka är lyxigt om man nu bortser från att det sker i syfte att man ska slaktas efter ett liv i ko-lyx. Eller vad man nu ska kalla det.

När jag lagt mina "hm, kött-industri"-tankar åt sidan (och förtränger vad det kostar..)och tar första tuggan av köttet, blir jag tyst. Thomas blir tyst. Vi säger "hörs sen" och äter. Galet gott. Hur kan kött smaka så? Det är så gott och smakar så annorlunda att jag har svårt att beskriva det. Smakar inte som marinerat kött, där smakerna ligger utanpå och känns tillsatta. Det här är ju marinerat inifrån. GOOOOTT.

Till köttet serverades smörfräst shiitake och kantareller med lök, och även en sorts färska alger med sesamolja. Åhå åhå åhej. Blir hungrig bara jag tänker på det.

På A Heresford Beefstouw blir man också serverad pommes/bakad potatis efter val, samt kryddsmör. Det fick vi in även den här gången men det stod orört när vi gick därifrån - man vill liksom inte förstöra smaken med att tugga vitlök efteråt :)

Kommentarer
Postat av: sarara

Låter som nåt man borde testa; öl-ko-kött! Å ananrs 37 på balkongen är inte illa! förresten smögge=smörgås! :)

Postat av: Maribella

Förstår din känsla, det riktigt kliar i mina trädgårdsfingrar!!

Snart, snart är det dax, och då är vi redo!!

Kram

2010-03-14 @ 21:38:47
URL: http://maribellassk.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback