2010-05-26 Bröd.

Det finns nåt avslappnande med att baka bröd. Med att veta att degen man kladdat ihop tar sin tid att jäsa, och under tiden är det bara att hitta på nåt annat och helst inte stressa - tror bestämt att brödet blir godare då!

Idag har jag för första gången nånsin försökt mig på att baka utan nåt egentligt recept. 5 dl vätska 50 g jäst och sen i med en massa annat: vetemjöl, rågmjöl, vetekli, vetekross, solrosfrön, rostad lök (gott som f-n i bröd!), brödkryddor, salt och sirap. Borde inte det bli gott?

---

Idag har jag ringt mitt förmodligen sämsta "hej-jag-söker-praktikplats-till-nån-annan-vars-liv-skulle-bli-brutalt-mycket-mer-innehållsrikt-om-jag-lyckades-få-dig-att-säga-ja-till-den-här-personen"-samtal. Fy fan. Vilken frustration det är, att känna att man kunde ha gjort mer, "sålt" bättre och att ens klient då kanske kunde ha haft en praktik att gå till inom kort. Skräp!!!

Tack och lov avslutade jag jobbdagen med att se en annan klient i en tjänstebil från där den personen gör sin praktik - vilket var sjukt upplyftande! Att göra praktik i en verksamhet som har gott renommé och att synas i den tjänstebilen gör gott för synen på personen (skevt att det ska spela in men det tror jag det gör). Det kändes jäkligt bra att ha medverkat till det!!

Kommentarer
Postat av: filippa

Var en annan som tipsade mig om lök i bröd häromdan, måste ju helt klart testas. När vi bor i Lkpg har vi ingen gasugn=då blir det brödbak under tiden som bebisen jäser!

Postat av: Albertsilje

Wicked site. Keep up the excellent and creative work.

2012-07-18 @ 08:14:59
URL: http://albertsilje.blogfuture.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback