2010-10-13 Lugn.

Det här med att skriva C-uppsats. Det är inte så tokigt tycker jag! Ja - vi har mycket att göra. Men det är roligt, det vi har att göra. Det vi läser är intressant. Det är en grym känsla när folk säger "ja, jag vill bli intervjuad av er". Och nu har vi inte mindre än 9 personer som har tackat ja till att medverka. Är inte det helt fantastiskt?

Idag har Veronica och jag läsa-hemma-dag. Det är väldigt bra! Inte för att jag läst en rad ännu men jag har både handlat och börjat laga kallops. Ska bli så jäkla gott!

Senare

God blev den! Så god att ni måste få recepttips:



1 kg högrev
2 gula lökar, i halvor
2 stora morötter, i stora bitar
1 vitlöksklyfta, pressad

0,5 - 1 dl svartvinbärssaft, outspädd
en skvätt soja
3-4 dl rödvin

köttbuljongtärningar (2 st)
1-2 msk tomatpuré
1-2 lagerblad
10 enbär
timjan, salt och peppar

mjöl + vatten
(ev. grädde)



Putsa köttet och skär det i bitar, 2-3 cm stora. Fräs dem runtom
i olivolja i omgångar. När allt kött är stekt, tillsätter du lök, vitlök
och morotsbitar. Häll på saften, sojan och vinet, tillsammans med
buljong, kryddor och tomatpuré. Låt småkoka i 1,5-2 timmar eller
tills köttet är mört. Rör då ut lite mjöl i kallt vatten och red av grytan.

Smaka av med salt och peppar. Om det saknas "något" i grytan är
det bästa tipset att tillsätta en matsked eller två av din favoritgelé!
Idag använde jag äppelgelé, väldigt god sötma mot vinet!

Servera med potatis, grönsaker och gott bröd!

Kommentarer
Postat av: Bloggaren Herself

Receptet verkar MUMS! Det måste jag apselut testa :D KRAMKRAM Madde


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback