2010-10-31 Jobbhelg.

Natten till idag var den bästa på länge: för att den gav oss en hel extra timme att njuta av sovandes. Sjukt bra. Vad jag behövde den timmen!

Jobbhelg, vilket innebär fredag kväll, samt lördag och söndag heldagar. Mycket av den här helgen gick åt att ta hand om djuren. Det är grisar (sex stycken), lamm (ett gäng - fast folk tror jag säger fel eller är lite dum i huvudet, eftersom fastlänningar hävdar att dom heter får, men det ligger fel i munnen på en gotlänning. På Gotland finns inga får. Det finns lamm, och det finns lammungar). Sen har vi massor av höns - dom har fått ny halm och jag har plockat varma ägg - färskare blir det inte. Jagat höns som rymt. Klafsat runt i gummistövlar ute i hagar för att lämna hö och foder. Hällt vatten på myskankorna av misstag (och fattar verkligen vad dom menar med "som vatten på en gås"). Klappat katter och skämt bort en enorm hund.

Jag kan verkligen tänka mig att jobba som bonde en sommar! Himla trevlig grej. Fatta - att få ha kul och få fysiskt arbete i ett!

Ett jobb där jag får göra sånt här ibland, eller laga mat, baka bröd och goda kakor - jag har sagt det förr, att sämre kan man ha det.

Självklart innebär ett jobb på ett stödboende för missbrukare många fler arbetsuppgifter än dessa. Dessutom är detta inte ett stödboende "som alla andra", hur många bor på lantgård egentligen? Jag lär mig verkligen nåt nytt varje dag, i arbetet med människor, och det är rikt. Men dom kunskaperna får växa inombords!

Kommentarer
Postat av: maja

Det låter verkligen underbart! Själv har min helg varit allt utom naturskön då jag hysterisk sprungit runt på jazz och bluesfestival i Linköping:( Säga vad man vill, men tvåtusen lulliga femtioåringar är inte att leka med.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback