2010-09-07 Cohen.

If it be your will
That I speak no more
And my voice be still
As it was before
I will speak no more
I shall abide until
I am spoken for
If it be your will
If it be your will
That a voice be true
From this broken hill
I will sing to you
From this broken hill
All your praises they shall ring
If it be your will
To let me sing
From this broken hill
All your praises they shall ring
If it be your will
To let me sing

If it be your will
If there is a choice
Let the rivers fill
Let the hills rejoice
Let your mercy spill
On all these burning hearts in hell
If it be your will
To make us well

And draw us near
And bind us tight
All your children here
In their rags of light
In our rags of light
All dressed to kill
And end this night
If it be your will

If it be your will.

- Leonard Cohen.

Hade inte hört den här låten innan begravningen i lördags. Men kan varmt rekommendera er att söka upp den på spotify, den heter just "If it be your will".

När folk sa "vilken fin begravning" i lördags, när ceremonin var slut och minnesstunden tog vid - så fattade jag inte vad dom menade. Det fanns inget fint i den dagen för mig. Inte då. Jag hörde vad pastorn sa (och det var vackert, tungt för honom, att prata om en nära vän), otroligt fina lovsånger och någon psalm - vackert. Men jag kunde ändå inte sjunga med. Jag kunde mest bara gråta och höra alla andras tårar. Eller se på dom söta barnbarnen som åt pim-pim eller försökte stoppa en godis i örat. För att sen se fotot på Gunilla framför kistan, korset gjort av strandfynd från en av hennes favoritstränder. Och jorden från hennes Fidenäs, läggas på kistan.

Tänkte då, att om den här dagen är så tung som den är just nu. Vad vore den inte utan min tro? Hade jag ens tagit mig igenom den?

När Wille, Viktor, pappa och tre andra, hade burit ut kistan till bilen och den sista sången sjöngs, blev det tyst, matt och ekande tyst. Då säger ett av barnbarnen till Viktor: "Pappa, nu när farmor är död - då kan JAG va din mamma!".

Världens finaste unge!

Kommentarer
Postat av: Bloggaren Herself

Tänk att barn kan ALLTID kan vara så kloka och fina! Underbart, jag hade nog grinat åt det med.

KRAMAR Madde

Postat av: Terese

Jätte fin låt.

2010-09-09 @ 15:22:07
Postat av: sara

Vilken härlig sak att säga av barnet! Och jag förstår hur du menar med hur den kan va fin. Låten ska jag lyssna på, har säkert hört den förut då min pappa gillar leonard cohen så mycket!

2010-09-12 @ 01:06:15
URL: http://aras.webbop.fi/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback