2010-09-21 SD.

Måste skriva lite om detta med SD:s inträde i riksdagen eftersom det har inneburit en käftsmäll för varenda människa verkar det som - att de fick så många röster. Personligen väntade jag mig ännu fler röster - tragiskt nog - tacksamt att ändå de stannade på knappa 6% är min personliga åsikt.


Det finns något skevt i diskussionerna tycker jag, rörande detta. SD har kommit in i vår riksdag på exakt samma legitima sätt som V, MP, S, C, FP, KD och M. Demokratins själva grund har blivit följd: det kan vi säga vad vi vill om men det jag undrar är: vart var vi andra innan de nådde fram till människor med (enligt mig) svaga argument och missvisande information om läget?


En viktig poäng är dock denna: även Hitler fick en del röster i demokratiska val på den tiden. Behöver man ens säga mer än så? Minns historien. Den har tendens att komma och påminna oss om hur vi inte skulle göra...


Någon har kommit över en lista på 5700 personer som varit i kontakt med SD av olika skäl, som för att söka information eller för att berätta att de aktivt vill arbeta för partiet. Listan, med namn, telefonnummer och adresser har spridits (vad jag förstår via SD:s egen hemsida som de hackat sig in på).

Det gör mig riktigt arg att detta sker! För den dagen jag inte står för det majoriteten i ett land anser, och vill starta eget parti eller ha åsikter som bryter mot gängse bild av verkligheten, då vill jag kunna vara med i och rösta på ett parti utan att hängas ut. Jag tänker scenariot - du får inte rösta vänster längre? Du får inte vara homosexuell längre? Eller vilka skäl man än vill lista.


Om nu 5,6% har röstat på SD så är vi ju rimligen 94,4% väljare som inte stödjer deras politik. Jag har hört någon säga att den bästa anti-rasisten är man om man umgås med alla, över gränserna. Även de som tycker att alla inte är lika värda - prata, visa på ett annat sätt att tänka och känna.

Någon skrev in i sin Facebookstatus att "om jag har vänner som röstat på SD kan de ta bort sig från min vännerlista", ungefär.


Om någon av er som läser läser på SD - vän till mig eller inte - så skriv, snälla, vad du tänkte med det. För jag fattar verkligen inte hur man med ens en gnutta ÖNSKAN om ett gott samhälle, solidariskt och varmt, kan lägga sin röst där.

Så hjälp mig snälla att ta in vad du tänker. Så jag kan lära mig om vad som biter för att kanske kunna visa dig andra sidan.

Kommentarer
Postat av: maja

Hittills har jag bar hört en person i min någorlunda närhet som röstat på sd. Ohyfsat nog frågade jag varför. "höhö, varför inte?" blev svaret. Det sa mig ganska mycket om typen av röstare. Hm... en del invandrare röstade också, men de tycks vara de "äldre invandrarna" som tröttnat på "dagens" invandrare... Nä, jag fattar inte riktigt heller. Å andra sidan tror jag att få skulle stå för sin röst på SD, så någon förklaring lär man inte få. Däremot hoppas jag att alliansen nu tar käftsmällen att svenskarna tröttnat på hyschandet om invandrarpolitiken. Den övriga alliansen borde ha tagit upp denna mer och bemött svenskarnas (uppenbara) oro, istället för att undvika ämnet och tro att vi korkade svenskar skulle glömma av den. Jimmie Åkesson lär nog ändå inte överleva året ut, eftersom vi svenskar är duktiga på att bemöta sådant på de mest barbariska sätt. Frågan är om det skulle innebära en lösning. Jag har tröttnat på Sverige. Milt uttryckt.

2010-09-22 @ 17:51:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback