2010-02-01 Chokladpajer.

2010-02-01 (eller 01022010 som nån sa)

Lyx att sluta lite tidigare! Ikväll ska vi gå på Henry Rollins, som jag kan berätta mer om efter att jag sett honom för just nu vet jag inte mycket! Nåt slags Spoken Word komedi med bitter humor :) Ska mötas upp på Bishops före för att käka lite middag. Gottgott.

Men på tal om gottgott så bakade jag i helgen. Chokladpajer. Sjukt goda.

Såhär gör man:

Börja med att sjuda 1 st burk med kondenserad mjölk (oöppnad, obs!)
i ca 4 timmar. Vänta minst en halvtimme innan du öppnar burken.



Under tiden gör du kakdegen av 100 g kallt smör skuret i små bitar,
1 dl strösocker, 3 dl vetemjöl och 1/2 dl kakao. Finfördela det med
fingrarna eller med elvispen, knäck sedan 1 ägg och knåda ihop till
en deg, som du låter vila kallt i en timme (enligt originalreceptet,
enligt mig trycker du ut dom i formar direkt...)



När du har tryckt ut degen i formar ställer du dem i frysen i 1 timme.
Om man gör såhär stora (mazarin-stora) så blir det 20-22 stycken,
enligt receptet ska det bli 10 stycken. Rekommenderar att göra dom små.

För då kan man äta fler.



När kakorna har varit i frysen är det dags att grädda dom.
In i mitten av ugnen, på 175 grader, ca 10 minuter.
Fyll sedan med den kondenserade mjölken som smakar
HIMMEL
när den har sjudit sådär länge.



Låt stå kallt i ytterligare 1 timme och gör sedan glasyren:
Värm sakta 1/2 dl vispgrädde tillsammans med 2 tsk smör
och 100 gram mörk choklad (minst 70%).
Bred glasyren över kolakladdet.



Enligt receptet ska man ha flingsalt på toppen
- det är kalasgott! Det blev bra med strössel också,
men rekommenderar er att testa saltet. Om ni ska
frysa dem, lägg på saltet när du tar dem ur frysen,
annars smälter saltet och det blir inte snyggt.

Mumma :)

Kommentarer
Postat av: Terese

Åhh de är ju så goda men ack vilken tid det tar....!

Kanske får göra dem någon gång framöver :)

2010-02-01 @ 17:46:51
Postat av: sissi

men jösses så smarriga de verkar...men så mekiga o göra...........suck kommer bara dregla utan o göra kan jag lova.....kraaaaam

Postat av: Jennie

Å vad de var goda!!



Såg Henry Rollins i London när Jesus gick i kortbyxor. Vart först besviken eftersom jag trodde det skulle va en spelning men rackarns vad rolig han var! Å blev jättehäcklad av några i publiken. Hoppas han var lika bra igår!

2010-02-04 @ 08:59:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback