2011-04-27 Countdown.


Om några dagar är vi där! På lördag åker vi från Göteborg, och landar i Delhi strax före midnatt samma dag. På söndag tar vi tåget till Agra och möter upp härliga Ida!

 

Den stora skillnaden från när vi t.ex. sågs i Göteborg och det var tokigt kallt och snöade, är den att det i Indien kommer vara en smula varmare!

------------------------

Detta om arbete - ett återkommande tema för mig. Jag har nog bestämt mig för att tacka nej till jobbet som boendepedagog i Göteborg. Jag inväntar just nu svar från Socialtjänsten Barn o Familj i Borås, samt Kungsbackas tjänst som boendepedagog. Det finns just nu flera plus på min +/--lista över Kungsbacka, än den jag har gjort på Borås-jobbet. En stor del av minuspoängen på Borås är: pendlingen. Långt. Mycket tid. Dyrt att köra. Kungsbacka är betydligt närmare, rätt så snabbt och för inte alls lika mycket pengar som att köra själv.

Gällande själva jobben funderar jag på om jag "borde" ta en tjänst inom Barn o Familj som ny. Jag har hört så många säga att "dom nya utan erfarenhet" sätts på såna jobb och att det lätt brister. För att det är svåra situationer att hantera, vilket jag har full respekt för. Jag tror jag skulle kunna göra det bra, åtminstone på sikt, och de har handledning som ett stort inslag. Men, vill jag pressa mig själv dit redan nu? Eller kan barn o Familj vara en framtidskarriär, lite senare?

Angående jobbet i Kungsbacka fick jag idag förklarat för mig att det handlar om mycket handfast arbete. Möte på morgonen, i ett team med 4 boendepedagoger, en socialsekreterare och enhetschefen. Där görs en plan för dagen, en plan som nästan varje dag bryts på grund av att något oväntat händer, som är viktigare att sköta. En hyresvärd som ringer och säger att något inte fungerar med en gäst, och att den personen är på väg att vräkas. Bostadsmarknaden i K-ba är (väl ungefär som i övriga riket) inte välfungerande, och hela 75% av invånarna i kommunen bor i köpta bostäder, inte hyresrätter. Köerna är väldigt långa.

Boende är ju en av byggstenarna för en trygg vardag, som ger ork och energi att hantera resten av livet. Så på det sättet vore den tjänsten säkert väldigt nyttig, att få träffa alla möjliga människor som av någon anledning har problem kring sitt boende.

Men, lönen tycks (tror jag) vara sämre i Kungsbacka. Ska jag köra bil till ett bättre betalt jobb så har jag ändå mindre kvar i fickan när allt kommer omkring, ändå. Och tiden: både pendlingen, och arbetstiden. Kungsbacka är halvtid, alltså 2-3 dagar per vecka, beroende på hur man lägger upp det. Och i Kungsbacka jobbar dessutom både Erika och Tobias, vilket ju har sin poäng! Dom är så himla fina, och det vore kul att jobba närmare dom, faktiskt. Rentav viss samverkanspotential, kan jag tänka mig.

Ja, vad ska man säga? Det är ju faktiskt ännu så att jag inte vet om jag fått något av de här jobben, än. Kungsbacka-jobbet får jag reda på tidigast i slutet av nästa vecka - så det blir till att kolla mailen i Indien :)

Kram på er!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback