2008-06-22 Visbysommar.

Hej hej!

Nu var det bra länge sen jag skrev nånting här - dags för en uppdatering (som jag har på känn blir en sju mil lång text).
Är tillbaka i Visby och jobbar (kör taxi) över sommaren. Bor hemma hos föräldrarna, det är riktigt bra måste jag säga - dom e guld dom där två. Kommer på mig själv med att inte säga det till dom nästan nånsin bara, det är mindre listigt - får ta och ändra på det.

Det känns märkligt att vara tillbaka här faktiskt, även om det är roligt också. Jag trivs ju så bra i Göteborg och har fixat en vardag jag verkligen trivs med där. Plötsligt är jag tillbaka i ett Visby med rutiner jag lämnade bakom mig för ett halvår sen - känns otroligt konstigt! Det här är utan tvekan sista sommaren (inom överskådlig tid...) som jag kör taxi, kan jag säga redan nu, efter bara fyra pass. Då ska man ändå veta att jag har världens bästa åkare - har inte varit med om nånting i närheten av en sådan chef tidigare! =) Lyhörd när det gäller schemaläggning, allting i grymt bra ordning i bilen, det kan komma en trisslott med i kuvertet med lönespecen och så vips fick jag visst ett USB-minne att lägga över musik på också, att koppla in i taxin. Jag bara njuter, det är så mycket roligare att köra för någon som uppskattar en (och visar det!). Självklart hoppas jag på att köra in bra i sommar, så att han får mycket tillbaka av mig som chaufför också.

Det som jag slås av alltför ofta när jag sitter i bilen, är att det finns alldeles för många (om än en minoritet - tack och lov!) människor som väldigt tydligt ser ner på taxichaufförer som yrkesgrupp. I lördags fick jag uttryckligen höra att det ju var lågutbildat att bara köra taxi... Vad svarar man på det? Såna gånger har jag lust att låta folk gå resten av vägen till krogen (och det lär kunna ske i sommar, för jag har fått ett jä-la temperament jämfört med när jag började köra för några år sen).
Usch, för den människosynen - det passar att utnyttja tjänsten men att se personen bakom ratten som likvärdig eller kanske - hemska tanke - som ännu smartare och framför allt mer socialt kompetent än kunden ifråga... Näe?

Häromkvällen bjöd jag mina föräldrar, Bill, Jens och Linnéa på middag här i Vibble. Passade på när jag var ledig, att fixa helstekt lime- och ingefärsskyckling med ugnsstekt färskpotatis med balsamvinäger (att laga mat är sjukt kul!). Bill hade med sig en riktigt god flaska vitt. I väntan på maten hittade mamma en flaska rosa champagne (hehe låter ju flashigt att korka upp en sån en vanlig torsdag men det var hör väl inte till vanligheterna, inte) som vi smuttade på. Helt ok.
Att umgås med det här lilla gänget är verkligen precis så som jag njuter som mest av att spendera en fin kväll runt middagsbordet eller under pappas vinrankor med infravärmen på, med en kopp kaffe i handen och att bara fördriva timme efter timme med att prata. Det blir inte bättre, det är bara så enkelt och rakt, öppet. Det är det lilla gänget och några få till som jag verkligen saknar borta i Göteborg, om man kunde plocka med dom över så vore det komplett!

Speaking of Göteborg, så propagerar jag för mitt lilla ÖIS så fort jag kommer åt såhär i EM-tider, haha!! Vem kunde tro att jag skulle falla så? Sen att folk inte alls har nån större förståelse för att man intresserar sig för superettan när man kan snöa in på internationell fotboll, det e ju en helt annan sak ;)


Idag är det 11 år sen Niclas dog. Tungt varje dag, att tänka på att vi kunde haft hela vår familj kvar. Så fruktansvärt onödigt. Tänker på honom väldigt ofta. Jag fyller 25 snart, lika gammal som han var när han blev mördad. Känns som att jag för varje år som gått bara kommit närmare honom, men ändå längre ifrån, påmind om att jag knappt hann lära känna honom som vän mer än som bror.

Kommentarer
Postat av: flippo

Äntligen har jag hittat till din blogg! Jag saknar dig som tusan tove och det gör lite ont i hjärtat att jag inte åker till gotland i helgen. Lova att du tar hand om dig och inte svimmar mer, skit i alla äckelmänniskor som ser ner på chaffisar, jag hoppas att du låter någon av dem gå snart! Det låter så himla mysigt att vara hemma. I helgen kommer min mami hit då vill jag också dricka rosa bubbel!!!!!

Postat av: flippo

åh den bloggadressen ska det va istället ju:C

2008-07-01 @ 13:20:28
URL: http://myfilippalinnea.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback