2009-07-16 Uttråkad.

Behöver lära mig hur man njuter av att vara ledig.

Tills dess kan jag rekommendera stället vi åt indiskt på igår, Bombay Palace, på en parallellgata till Avenyn mot Heden. Fast jag skulle nog samtidigt rekommendera att man beställer take-away, om man inte vill vänta väldigt länge på maten.



Efterfrågat recept på stjärnflarnen som jag bakade till kalajset i lördags!


Ingredienser till ca 60 stycken:

175 g smör
1 1/5 dl socker
4 dl vetemjöl
1/2 tsk kardemummakärnor

Till garnering behöver du 1 ägg, 1 påse (35 g) mandelspån och pärlsocker.

Börja med att röra smör och socker poröst. Har du ingen mortel för att mala kardemummakärnorna kan du mixa dom tillsammans med sockret och sedan vispa det med smöret.

Tillsätt sedan mjölet och ställ degen svalt över natten (eller: en timme, snarare. I frysen om det kniper. Receptet är från 1975 när folk orkade vänta halva dygn på att få baka ut sina småkakor).

Rulla små kulor av degen, knappt valnötsstora. Lägg dem på bakplåtspapper och platta ut till de är lövtunna, ca 9 cm i diameter.

Pensla med ägg och lägg sedan 3-4 stycken mandelspån i en stjärna i mitten. Strö över pärlsocker.

Grädda mitt i ugnen i ca 8 minuter, på 200 grader (varmluft 175).

Kommentarer
Postat av: filippa

åh varit inne på din blogg 100000000 ggr. uppdatera nu då så jag får veta hur det är på ön. puss


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback