2009-11-13 Thaiboxning och marinerad vitlök.

God morgon!

Recept på dom inlagda vitlökarna jag gjorde häromdan har efterfrågats - varsågoda.


Ingredienser till 1 burk
3 små hela vitlökar
4 msk äppelcidervinäger (fast helst vitt vin)
1 dl vatten
1/2 dl äppelcidervinäger
1/2 tsk salt
10 rosépepparkorn
1 lagerblad
1/2 färsk chili
1 tsk timjan
1 tsk dragon
1/2 dl olivolja
1/2 dl vinäger

°

Skär toppen av dom hela vitlökarna, droppa över lite vinäger och ställ på en ugnsfast form.
Rosta vitlökarna mitt i ugnen i ca 20 minuter, låt dom sedan svalna. Därefter petar du ur vitlöks-
klyftorna ur skalet (och skär ev. bort en liten missfärgnings om kan bli i botten på varje klyfta).

°

Koka upp vattnet tillsammans med resten av vinägern i en kastrull och koka upp.
Lägg i alla kryddorna och låt koka några minuter. Ta från värmen, lägg ner vitlöksklyftorna
i den varma lagen och låt svalna.

°

När lagen och klyftorna är svala, silar du av spadet och sparar kryddorna.
Lägg vitlöken på burk och varva med de silade kryddorna,
fyll på med olivolja och vinäger efter hur mycket vinägersmak du gillar.

°

Vitlökarna blir godast att börja äta efter flera dagar! Låt stå svalt.

I originalreceptet från "Tillbehörsboken" är det bara olivolja som ska fyllas på i burken,
men det smakade rent tråkigt och mest bara fett. Vinägern gjorde sitt till!




Igår tränade jag thaiboxning tillsammans med Thomas, för han missade sitt pass ihop med fortsättargruppen. Han är verkligen väldigt duktig och kombinationen av hans tekniska skills, hans förmåga att kunna läsa sin motståndare som en öppen bok (även förmodligen i de lägen jag för en gångs skull inte var busenkel att läsa).

Jag fick så mycket stryk, även om han sänkte sig till en nivå som inte är hans. Usch vad jag blev ARG på det. Jag bara backade och då får man ännu mera stryk. Det största problemet var inte att han slog mig egentligen, utan att jag blev så arg att jag blev helt dum i huvudet. Mitt innersta monster kom fram och skrek (inombords) på ett sätt som blir löjligt i träningslokalen (ett exempel är när jag har fått ca 15 sparkar på vänsterlåret och jag blir arg för att han fortsätter sparka mig just där när han vet att det gör ont, istället för att börja blockera. Listigt Tove). Dessutom hade jag aldrig blivit så arg på någon annan i gruppen, men på honom "kan jag ju bli det". Ful reaktion!

Nä, blä och usch jag skämdes verkligen igår när jag lugnat mig. Kände igen min arg/trots/sur/subba/tendens från när jag övningskörde med mamma. Det var inte alls en trevlig upplevelse för henne tror jag (inte för Thomas igår heller och jag kan bara konstatera att det är bra att killar kör med susp). Gillar tydligen inte att bli tillrättalagd av folk jag älskar. Nåja. Det där ska jag jobba vidare på.

Jag har ont i låret idag. Känns i kroppen att vi tränade igår, kanske inte av träningsvärk i första hand, utan snarare "aj jag föll", "aj jag bet mig i läppen när jag slog mig själv med mitsen" (vilket var.. obeskrivligt).

Ah. Thaiboxning.
:)
:)
:)

Kommentarer
Postat av: Satu

Puss & kram, du är alldeles underbar. Precis som en bal på slottet :)

Postat av: filippa

Hahahahahaha, måste varit en syn!

2009-11-13 @ 12:29:37
URL: http://samboblogga.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback