2010-04-30 Frösö.

För ett par år sen ritade jag min ryggtatuering och gjorde slag i saken när jag flyttade till Göteborg. Å så förra sommaren bläddrade jag i en uttråkad stund i en historiebok hemma hos mina föräldrar.

Man kan ju kort sagt säga att inte alla har en historisk händelse inristad på ryggen. Det har jag. Inte för att min tatuering är så väldans speciell - uppenbarligen. Men jag har i vilket fall som helst kristnandet av Jämtland inristat på ryggen.


Jag kan tycka att det har sin charm, faktiskt! Eftersom korset jag ritade har en kristen innebörd för mig. Dessutom har jag funderat rätt länge på att tatuera in en text i runskrift men inte kunnat bestämma mig för vad det skulle vara. Har tänkt att texten skulle sitta på ena vaden, eller att jag skulle kunna göra en ryggtavla av runor.

Så - när jag då såg den här runstenen (som tydligen kallas för Frösöstenen) blev jag en smula förvånad! Hela kitet fanns ju redan, sen 1000-talet ungefär. Hejsan hoppsan!

Men när man kollar på vad texten betyder.. så får jag hitta på något annat ;)

Ursprunglig version:

austmoþr kuþfastaRsun. lit rai...rais... .....-n þino aukkiruabruþisaauk tkristnoeotalont .. osbiurnkirþibru triunraista uktsain runoRþisaR:

Svensk version:

Östman Gudfast son lät resa denna sten och göra denna bro, och han lät kristna Jämtland. Åsbjörn gjorde bron. Tryn och Sten ristade dessa runor.

Så tack, men nej tack, Frösöstenen!

Kommentarer
Postat av: Anna-Lena

Alltså, din tatuering är bara SÅ snygg!! O gött att den står för ditt kristna! :P

2010-05-01 @ 18:23:35
Postat av: sarara

Haha, tycker att du ska använda den texten, då lär du ju vara orginell i alla fall :D


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback