2010-06-13 Granskottssirap.

Visst låter det skumt att göra sirap på granskott? Men jag kan hälsa att det är väldigt gott!
Ramlade över ett recept på en blogg för nån vecka sen och nämnde det hemmavid, varpå
pappa gick ut och plockade granskott igår. Sen dess har vi käkat upp närmare en burk ihop
på bara några kvällar, tillsammans med ost och kex. Istället för fikonmarmelad, till exempel!
Tydligen ska det vara gott att baka på sirapen också. Och så hjälper den mot hosta. Sägs det.

Du behöver:



1 liter unga skott från gran
1/2 liter vatten
5 dl rårörsocker

Koka skotten tills de har sjunkit ihop och sila. Pressa ur all vätska från skotten.
Reducera vätskan till ca 3 dl och blanda då i sockret. Sjud på svag värme utan lock
tills du är nöjd med konsistensen. Tänk på att sirapen blir lite mer trögflytande när du
har den i kylen. Förvara i tät glasburk.



Det blir inte illa alls!

Ikväll är jag en smula uttråkad - eller - mera rastlös! Sen jag landade på ön för några dagar
sen har jag ju som vanligt varit iväg på hundraarton tusen grejer. Så ikväll tänkte jag att jag
skulle ta en lugn hemmakväll. Gah. Därav anledningen till att jag nu bakar macarons - recept
kommer nån annan gång. Det är ju inte som att jag har legat på latsidan idag heller:
brunch med Linus och Marie (för dykningen blåste bort) och trädgårdslandsrens med mamma!


Puss å kram.


Kommentarer
Postat av: sissi

¨åh vad mysigt det låter pappsen sticker ut o plockar granris och sen mumsa i reslutatet.......låter starkt men kanske det är bra mot förkylning...är själv sjuk och hemma ..ångest.......låter som du har det precis så gött på ön som du förtjänar........själv så tittar jag ut på en klarblå himmel kanonväder......mår själv piss sjuk.men så gott du verkar ha det.._-)))))


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback