2010-05-19 Soc.

Sen jag sökte till socionom (eller innan dess) har jag aldrig, en endaste gång, tänkt/trott/velat bli just socialsekreterare.

Idag har jag varit med Ingrid, en socialsekreterare som jobbar med ungdomar och med ensamkommande flyktingbarn. Nu känns det lite bättre än vad det gjort förut!

Jag har fått läsa ekonomiutredningar, utredningar på de ensamkommande flyktingbarnen och även utredningar på de som ansökt att bli familjehem. Väldigt intressant! Har fått skriva en utredning också, vilket gick bra. Utredningen är på en av mina klienter och jag känner personen bättre än vad de gör på Socialkontoret. Väldigt bra övning - vad var relevant för just ekonomiskt bistånd, vad är bra ord? Fick också vara med på ett första-samtal med ny klient, finns mycket att reflektera över där.

Något som slår mig är att det finns många unga vuxna som har en rätt lång kontakt med Socialtjänsten - flera år, "trots" att man är under 25. Tänker att Socialtjänstvana inte nödvändigtvis är en bra vana --> vad har man att jämföra med??

Jag har haft många samtal med yrkesverksamma socionomer som jag träffat på mina 18 000 studiebesök, som alla är överens om att det är bra att arbeta på socialkontor en period av sitt yrkesliv. Gärna i början, eftersom det är navet i det sociala arbetet. Efter alla de samtalen och dagen på Socialkontoret är jag benägen att ändra inställning från den jag haft, till att kunna tänka mig att bli socialsekreterare. Hm!

Kommentarer
Postat av: filippa

Vad kul att det kändes bra idag!!!

Postat av: Satu

Vad skönt att det kändes bra! Jag älskar mitt jobb... Har fått jobb heeeela sommaren som socialsekreterare :D me lika, kram. Vi ses på lördag va?

2010-05-19 @ 21:14:28
URL: http://bosgarn.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback