2010-09-24 Mirakel.

Igår höll jag ett mirakel i min famn. Hon heter Betty är fyller 8 dagar idag. Hon är en väldigt fin liten människa, med tio tår och tio fingrar. Hon höll sina händer framför ansiktet som en äkta boxare, och sträckte ut i riktiga ninja-moves till och med i sömnen. Henne blir det en spännande människa av.

WOW!

Har vad jag minns inte hållit i en så färsk person (även om jag vet att jag ju sett det som liten, t.ex. en lillebror). Det var häftigt.


Från bebisrus in i skoldimma:

  • Hemtenta
  • Valbara kurser termin 7
Lurigt värre.

Hemtentan går ut på att skriva en forskningsplan, att låtsas att man fått pengar för att forska ensam i 2 års tid. Så att välja ämne, och utgå ifrån det i en forskningsplan. Jättekul och rätt klurigt på samma gång.

Sen har vi detta med termin sju. Vad välja?!

Rättsliga dilemman.
Organisation och ledarskap.


Då kvarstår psykosocialt arbete eller socialpedagogik.

Psykosocialtarbetekursen har litteratur som handlar om makt, tyngre problematik i psykosocial arbete, motiverande intervju, hjälpprocesser, sorg, nätverk, fattigdom, konflikter, sociala problem, borderline, och en del annat.

Socialpedagogikens litteratur handlar om förebyggande arbete, makt, institutionsarbete, främjande pedagogik (Freire bl.a.), diagnoser, exitprocesser och empowerment, självhjälpsgrupper, integration/inklusion, intersektionalitet, meningsskapande och delaktighet, funktionsnedsättningar, gruppsykologi och community work.

Pust!

Det lutar åt socialpedagogiken. Känns som att det är mer spännande som sker där. Och att man kan nischa sig in i psykosociala fack "sen" också. Typ sorghanteringskurser, nätverksutbildningar, MI-kurser. Det kan man väl säkert på soc.ped-fronten också men jag är ju partisk :D

Kommentarer
Postat av: Filippa

Åh fantastiskt med små människor, inte klokt att de föds och är små kopior av oss!



Så spännande med fokuseringskursen, är lite skolsugen, även om det känns väldigt rätt det här jag gör nu;)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback